Πέμπτη, 30 Σεπτεμβρίου 2010

Συνάντηση ΟΑΣΕ με MEGA

Την Τετάρτη, ημερομηνία 29.09.2010, κλιμάκιο του Οργανισμού για την Ασφάλεια και τη Συνεργασία στην Ευρώπη (ΟΑΣΕ) με επικεφαλής τον εντεταλμένο του στο γραφείο Αργυροκάστρου, κ. Μίλαν Μπίττο επισκέφτηκε την έδρα του κόμματος «Εθνική Ελληνική Μειονότητα για το Μέλλον»-ΕΕΜΜ –MEGA για να ενημερωθεί για το πρόγραμμα, τους πολιτικούς στόχους, την οργανωτική δομή, καθώς και το σκεπτικό του κόμματος σχετικά με τη μεθοδολογία αντιμετώπισης και επίλυσης των προβλημάτων της Εθνικής  Ελληνικής   Μειονότητας .

Λόγω των ειλημμένων υποχρεώσεων του προέδρου του κόμματος κ. Χρήστου Κίτσιου, τους επισκέπτες ενημέρωσε ο υπεύθυνος του Γραφείου Τύπου και Ενημέρωσης κ. Ζήσος Λούτσης, ο οποίος, σε εκτενή αναφορά, επισήμανε ιδιαίτερα την αναγκαιότητα ίδρυσης του εθνικού κόμματος για τη συσπείρωση και την αποκατάσταση της δημοκρατίας στους κόλπους του Ελληνισμού, τον τρόπο διεκδίκησης και εφαρμογής των μειονοτικών δικαιωμάτων που παρέχουν οι διεθνείς και ευρωπαϊκές συμβάσεις, την αναγκαιότητα αποκέντρωσης της εξουσίας στη χώρα και την ενίσχυση της τοπικής εξουσίας, τη θεσμική σχέση που πρέπει να έχει η Ελληνική μειονότητα με το κράτος για τη διασφάλιση της συμμετοχής της στα κέντρα που αποφασίζουν για την ίδια κ.α.

Σε ερώτηση του κύριου Μπίττο αν το κόμμα θα συμμετέχει στις τοπικές εκλογές της 8 Μαϊου 2010, ο κύριος Λούτσης απάντησε ότι ένας από τους βασικούς στόχους του κόμματος είναι η ανάληψη ευθύνης άμεσης εκπροσώπησης όχι μόνον στην τοπική εξουσία, αλλά και η πραγματική της λειτουργία εις όφελος του πολίτη. Η 8η Μαϊου θα αποτελέσει τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ της παλαιάς πολιτικής και της νέας που  προσφέρει το MEGA στους συμπατριώτες μας. Ο εκπρόσωπος του ΟΑΣΕ ενημερώθηκε επίσης και για την πρόσφατη έξαρση εγκληματικότητας και  την έλλειψη ασφάλειας  στα χωριά της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας, για τα οποία ευθύνεται το κράτος και ειδικά οι αντίστοιχες υπηρεσίες του που αδιαφορούν .

Η κατάσταση αυτή καθιστά απαραίτητη την  επάνδρωση κυρίως της αστυνομίας και με ΄Ελληνες  ένστολους, καθώς και την  απονομή δικαιοσύνης από τα αρμόδια όργανα στους νομούς ή τις περιφέρειες. Σχετικά με το θέμα της παιδείας, ο κύριος Λούτσης  παρουσίασε το κείμενο της ανοιχτής επιστολής προς τον Υπουργό Παιδείας, το Πρωθυπουργό και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας με την οποία ζητείται η καθιέρωση ειδικού θεσμού διοίκησης, ελέγχου και προγραμματισμού της ελληνικής παιδείας στα δημόσια σχολεία, έγκαιρη και ποιοτική σύνταξη προγραμμάτων και κειμένων σύμφωνα με τις ψυχοκοινωνικές απαιτήσεις  των παιδιών και σ’ όλες τις βαθμίδες της παιδείας.

Ένα άλλο σημαντικό θέμα που συζητήθηκε σ’ αυτή τη συνάντηση ήταν και εκείνο της υφαρπαγής των ιδιοκτησιών των Ελλήνων  από αλβανούς με ψεύτικους τίτλους ιδιοκτησιών και σκηνοθετημένες δικαστικές αποφάσεις, τα οποία θα πρέπει να επανεξεταστούν σοβαρά από το κράτος στο πνεύμα και της Σύμβασης Πλαίσιο για τις Εθνικές Μειονότητες του Συμβουλίου της Ευρώπης.

Στο τέλος αυτής της ενδιαφέρουσας συνάντησης ο κύριος Μπίττο ευχαρίστησε τον κύριο Λούτση και ευχήθηκε στο κόμμα καλή πορεία και καλές επιτυχίες στις τοπικές εκλογές.

67 χρόνια απο την εκτέλεση των 49 προκρίτων της Παραμυθιάς


Παραμυθιά. Το μνημείο των 49 εκτελεσθέντων προκρίτων (29-9-1943) από τους Ναζί σε συνεργασία με τους Τσάμηδες.

Με λαμπρότητα τελέσθηκαν χθες  Τετάρτη 29 Σεπτεμβρίου 2010, οι  εκδηλώσεις μνήμης και τιμής με αφορμή την 67η επέτειο από την εκτέλεση των 49 Προκρίτων της Παραμυθιάς.
Τις εκδηλώσεις τίμησαν με την παρουσία τους πλήθος κόσμου, η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία της Ηπείρου, εκπρόσωποι της Βουλής και της Κυβέρνησης καθώς και εκπρόσωποι από Γερμανικούς συλλόγους. 



49 Πρόκριτοι: Τι δίδαξαν με την θυσία τους


Γιορτάσαμε με κάθε επισημότητα που αρμόζει σε τέτοια περίσταση την Τετάρτη είκοσι οκτώ Σεπτεμβρίου, την μνήμη των σαράντα εννέα προκρίτων, της μαρτυρικής – ιστορικής πόλης της Παραμυθιάς.

Πρόκριτοι τους ονόμασαν καθότι ήταν ονομαστοί κάτοικοι της πόλης. Απλοί άνθρωποι, αγωνιστές, μορφωμένοι ή μη ήταν για εμένα και για τους περισσότερους πατριώτες. Άνθρωποι που με την οικονομική τους κατάσταση και τον σεβασμό που απηχούσαν από τους υπόλοιπους πατριώτες, επιχείρησαν με τα όποια μέσα τους επέτρεπε ή τότε εποχή, να έχουν την πόλη τους στο απυρόβλητο της γερμανικής κατοχής, με την διαφορά όμως πως δεν υπολόγισαν τους δοσίλογους, κακεντρεχείς, οσφυοκάμπτες που ζούσαν στην πόλη με αποτέλεσμα, οι κατακτητές να τους εκτελέσουν για να μπορέσουν έτσι να κάμψουν το φρόνημα του λαού, και να τους υποδουλώσουν. Πρόκριτοι που με την εκτέλεσή τους απέδειξαν στον άξονα πως ο λαός που δεν υποκύπτει, είναι ικανός να δεχθεί και τον θάνατο, αρκεί οι υπόλοιποι Έλληνες να το σεβαστούν και να αντισταθούν σε κάθε τι ξενόφερτο που θα επιβουλεύεται την εθνική κυριαρχία και το μέλλον αυτού του λαού.

Ίσως οι εκτελεσθέντες να ήταν ένα κομμάτι του παζλ όσον αφορά την αντίσταση όλης της Ευρώπης εναντίον της φασιστικής Γερμανίας. Ναι με την διαφορά όμως πως με την πράξη τους αυτή, αλλά και άλλων συναφών εκτελέσεων όπως π.χ. στο Κομπότι Άρτας, στην Κρήτη, στην Στερεά Ελλάδα, την Θεσσαλονίκη και αλλού, μπόρεσαν χάνοντας την ζωή τους να ξυπνήσουν τον Ευρωπαϊκό κόσμο και να του υποδείξουν τι σημαίνει αντιστέκομαι στα κακώς κείμενα των εκάστοτε τρελών δικτατορικών ή δημοκρατικών εξουσιών που πρεσβεύουν μόνο και μόνο το συμφέρον των λαών τους επιβουλεύοντας το ιδανικότερο ίσως πράγμα των μικρών χωρών και λαών που δεν είναι άλλο από την «ελευθερία του σε όλους τους τομείς».

Στην μνήμη αυτών των ολίγων πατριωτών παραβρέθηκαν πολλοί. Από επίσημους έως και πλήθος απλού λαού. Επίσημοι όμως ποιοι;

Αυτούς που τους ανέδειξε ο λαός σκεφτόμενος πως πρέπει κάποιος να τον διοικεί σοφά, έντιμα, ειλικρινά και όχι υστερόβουλα. Ποιοί αυτοί που επιχειρούσαν ή επιχείρησαν αλλά ακόμη και τώρα επιχειρούν την διάλυση του κρατικού ιστού με τις πολυπολιτισμικότητες, εισρέοντας στο εσωτερικό της χώρας κάθε «καρυδιάς – καρύδι» ανθρώπων νηστικών, αγράμματων, ιδιοτελών, γκανγκστερικών, διεκδικητών, των ιδανικών αυτού του λαού που εν μέρει τους συμπόνεσε, τους φίλεψε, τους συμπαραστάθηκε και στο τέλος δέχθηκε την μίνι αυτών των κατσαπλιάδων. Και από την άλλη οι πιο πάνω κυβερνώντες, επίσημοι, βουλευτάδες ή βολευτάδες, Νομάρχες, Δήμαρχοι, υποψήφιοι Δήμαρχοι, πολιτευτάδες, μαζί με τα κομματόσκυλα τους, δήθεν σέβονται την εκτέλεση αυτών των σαράντα εννέα, βγάζοντας κροκοδείλια δάκρυα αλλά και υποτιθέμενους φλογερούς λόγους αλλά από πίσω το μόνο που κάνουν είναι να περνάνε μέτρα και νόμους κατακερματίζοντας τις όποιες ελπίδες αυτού του τόπου για να μας κάνουν «Ουγκάντα».

Αλήθεια πόση εξυπνάδα τους διακατέχει που δεν καταλαβαίνουν πως με αυτές τις ψευδαισθήσεις, θα βρεθούν και αυτοί στο κάδρο της διαλύσεως της χώρας που επιχειρούν και τότε αλλοίμονο τους.

Γιατί πάντα θυμούνται τον λαό κατά πως λένε και εμφανίζονται όλοι σύσσωμοι, δεξιοί αριστεροί, δημοκράτες, ενωμένοι σε τέτοιες εκδηλώσεις. Και πάντα προεκλογικά σπρώχνοντας ο ένας τον άλλο στις μπροστινές σειρές ή λειτανίες που περνοδιαβαίνουν με σκυμμένο το κεφάλι από την «μεγάλη λύπη» που έχουν υποτίθεται, προσδοκώντας αφού ελέγχουν δεξιά και αριστερά τον κόσμο ,που ειλικρινά σέβεται την μνήμη αυτών που έπεσαν για τα ιδανικά της πατρίδας, προσδοκώντας λέω «καμιά ψήφο» για να μπορούν να λένε μετεκλογικά πως ο καθένας τους υφάρπασε τον σφυγμό του λαού και πλέον είναι το αφεντικό τους. Γιατί αν δεν ήταν υποψήφιοι η εκλεγμένοι ούτε που θα τους ένοιαζε ,θα βρισκόταν στην ταβέρνα η στην θάλασσα για μπάνιο και θα είχαν αφήσει τον λαό στην τύχη του.

Εν κατά κλείδι μιας και τέτοιοι υπάρχουν πολλοί σε όλη την Ελλάδα και ειδικότερα στον τόπο μας από επιστήμονες, επιχειρηματίες οι οποίοι προκαλούν ήδη την νοημοσύνη αλλά και τον γέλωτα των συνδημοτών τους με ενέργειες που χρίζουν ειδικής ειδικότητας του ιατρικού κλάδου ,αλλά και αετονύχηδες της πολιτικής καλό είναι να τα βρούνε με τον εαυτό τους και μετά ας βγουν στον λαό με περισσή αληθοφάνεια, ήθος, σοβαρότητα στις αποφάσεις τους, ντομπροσύνη να του πούνε «τι Θεό πρεσβέβουν» για να αποφασίσει ο κόσμος αυτού του Νομού ποιος ή ποια θέλει να τον αντιπροσωπεύει στο μέλλον, και ποιος θα τον διαχειρισθεί καλύτερα, στην καθημερινότητά του, μπας και δει ανάπτυξη, μπας και βρει μεροκάματο, υγεία, μόρφωση, αποτελεσματικότητα στα δικά του «θέλω» και όχι στα δικά τους.

Και επειδή το Σούλι αλλά και ευρύτερα τον Νομό μας, επιχείρησαν οι Τούρκοι με τον Αλή Πασά να το κατακτήσουν, τον Νομό αργότερα οι Τουρκαλβανοί, Ιταλοί και Γερμανοί με τους δοσίλογους τους και δεν το μπόρεσαν παρά μόνο με μπαμπεσιά καλό είναι να μην έρθει η ώρα που αυτός ο Νομός θα ξαναπροδοθεί από………….

Ας τους γίνει μάθημα ο χαμός της εκτέλεσης των «σαράντα εννιά» και ας μπούνε στην διαδικασία πως και με ποιόν τρόπο θα καλυτερέψουν αυτόν τον τόπο για να υπάρχει ο Νομός μας στον χάρτη της Ελλάδος και μετά παρελεύσεως αιώνων. Εκτός και αν έχουν συμφωνήσει με την κεντρική εξουσία την διάλυση του αφού αυτό πρεσβεύει ο Πρωθυπουργός μας στο να μην υπάρχουν θρησκείες, σύνορα, αντίσταση πολιτισμική από κανένα παρά ένα συνονθύλευμα λαών που θα σκοτώνονται ποιος να διεκδικεί τον άλλον.

Όμως κύριοι υποψήφιοι όλων των «χώρων» αλλά και απλοί πατριώτες να ξέρετε πως ο Βασιλιάς Πύρρος εξαφάνισε το Κράτος της αδελφής του «Λυρρείας» την σημερινή Αλβανία όταν και εφόσον θέλησε να τον αμφισβητήσει, μιας και ο νηστικός όταν χορτάσει σου ανεβαίνει στο κρεβάτι. Γι’ αυτό ας προσέξετε μήπως και ο λαός του Νομού μας αλλά και ευρύτερα της Χώρας μας σας ξαποστείλει στο «πυρ το εξώτερον» και επαναληφθεί για δεύτερη φορά ότι έγινε πριν τρεις χιλιάδες χρόνια. Καλά μυαλά εφόσον πραγματικά σέβεστε την ιστορία αυτού του τόπου που είναι πολύ μεγάλη, αλλά με την διαφορά πως πιστεύω δεν την διαβάζεται μιας και σας κουράζουν τα κατορθώματα αυτού του λαού ή ίσως οι σελίδες των ιστορικών βιβλίων που γράφθηκαν.

Σεβασμός λοιπόν και τίποτε άλλο. Σεβασμός που υπάρχει σε ένα, από εσάς που έκατσε στα πρόβατα τους, με στοχασμό να βρει τη δύναμη για να σας απαξιώσει, μιας και σε μερικούς από εσάς ο στόχος σας είναι να πάρετε οκτώ χιλιάδες σταυρούς και μετά να μας «κάνετε νταντά». Που ήσασταν όμως πριν ενάμιση χρόνο δεν μας λέτε.

Γιατί μας απαξιώσατε σαν λαό και τώρα έρχεστε σαν σωτήρες. Σωτήρες μας όμως είναι ο Θεός, εσείς είστε για τα «πέρα αμπέλια». Πάρτε ντεπόν λοιπόν για τον πονοκέφαλο σας και αφήστε μας ήσυχους.

Θα βρούμε τον δρόμο μας. Να είστε σίγουροι.  

Ο Σουλιώτης
Εφημερίδα ΤΙΤΑΝΗ Θεσπρωτίας

29 Σεπτεμβρίου 1943: Η σφαγή των 49 προκρίτων της Παραμυθιάς


Τον Ιούλιο του 1941 η Ιταλική Κυβέρνηση διόριζε με Διάταγμα τον αρχηγό της εγκληματικής μαφίας από την Παραμυθιά Τζεμίλ Ντίνο, σαν  Ύπατο Αρμοστή Θεσπρωτίας, ο οποίος μάλιστα δεν εμφανίστηκε για να αναλάβει τα καθήκοντά του.

Για να τρομοκρατήσουν ακόμη περισσότερο το Ελληνικό στοιχείο και να επιδείξουν στην Ελληνική Κυβέρνηση τη θέλησή τους οι Τσάμηδες, ότι επιθυμούν την απόσπαση του Νομού Θεσπρωτίας από τον ελληνικό κορμό, δολοφονούν μπρος στο Νομαρχιακό κατάστημα τον αναπληρωτή Νομάρχη Γεώργιο Βασιλάκο. Η δολοφονία αυτή υπήρξε το σύνθημα των ομαδικών εκτελέσεων σε ολόκληρο το Νομό, με κορύφωση την εκτέλεση των 49 προκρίτων της Παραμυθιάς (29-9-1943).

Διευθύνων νους για την συστηματοποίηση του έργου της εξολοθρεύσεως του ελληνικού στοιχείου ήταν η διαβόητη τρομοκρατική οργάνωση KSILIA δηλαδή το «Αλβανικό Σύστημα Πολιτικής Διοικήσεως» που συγκροτήθηκε προς τούτο τον Ιούλιο του 1942. Παράλληλα ιδρύθηκε η Αλβανική Φασιστική Νεολαία «Μιλίτσια» και δημιούργησαν 14 τάγματα

ΠΙΝΑΚΑΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΩΝ ΤΟΥ «ΑΛΒΑΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΕΩΣ (K.S.I.L.I.A.) ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ ΣΤΗ ΘΕΣΠΡΩΤΙΑ»

1. Δολοφονηθέντες υπό Τσάμηδων μόνων ή εν συνεργασία με τα στρατεύματα κατοχής: 632
2. Εξαφανισθέντες και απαχθέντες ως όμηροι : 428
3. Βιασμοί γυναικών και κορασίδων : 209
4. Απαγωγαί : 31
5. Πυρποληθείσαι οικίαι : 2.332
6. Λεηλατηθέντα ολοσχερώς χωρία : 53
7. Διαρπαγέντα ζώα :
(α) Αιγοπρόβατα : 37556
(β) Βοοειδή : 9.285
(γ) Ιπποειδή : 4.185
(δ) Πουλερικά (ένα μέρος) : 30.000
(ε) Κυψέλαι : 742
Τα ανωτέρω είναι κατώτερα της πραγματικότητος.

Την άνοιξη του 1944, στα πλαίσια των επιχειρήσεων εναντίον των Γερμανών στην Ήπειρο, κρίθηκε αναγκαίο από την Βρετανική συμμαχική αποστολή να καταλάβει ο Ζέρβας τις Ηπειρωτικές ακτές στην περιοχή της Πάργας που ελέγχουν οι Τσάμηδες, προκειμένου να γίνεται πιο εύκολα ο εφοδιασμός του ΕΔΕΣ με πλοιάρια από την Ιταλία. Στις επιχειρήσεις αυτές στο πλευρό των Γερμανών πολέμησαν και ένοπλα σώματα Τσάμηδων, ιδιαίτερα στην περιοχή της Πάργας, της Παραμυθιάς και της Ηγουμενίτσας.

Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθεί η μάχη της Μενίνας (17/18-8-1944), όπου μαζί με τους 92 νεκρούς και 109 αιχμαλώτους Γερμανούς, είχαν και οι συμπολεμιστές τους Τσάμηδες 86 νεκρούς και 7 αιχμαλώτους, έναντι 6 ανδρών του ΕΔΕΣ και του Άγγλου Ταγματάρχου Δαβίδ Ουάλλας.


Ακολουθεί επετειακό κείμενο για την 29η Σεπτεμβρίου 1943 από τον γιο ενός εκτελεσθέντα:
Κάπου ανάμεσα στα άπειρα τραγικά γεγονότα της κατοχικής περιόδου παραμένει λησμονημένο και αποσιωπούμενο ένα γεγονός σημαδιακό για την ιστορία της Ηπείρου στα χρόνια της κατοχής. Η σφαγή των προκρίτων της Παραμυθιάς (όπως ονομάζεται στα κατοπινά χρόνια).

Ήταν η εποχή που οι Γερμανοί ανέλαβαν πλήρως τον έλεγχο της Ελλάδος μετά την παράδοση της Ιταλίας και ανάμεσα τους τον έλεγχο της Ηπείρου.

Λίγο έξω από την Παραμυθιά ένα γερμανικό απόσπασμα (περί τα εικοσιπέντε άτομα) γύρναγε από ανιχνευτική αποστολή. Στη στροφή του φιδωτού δρόμου ένα πολυβόλο κελάηδησε. Έξι Γερμανοί έπεσαν επί τόπου. Οι αντάρτες που έστησαν την ενέδρα, λάκισαν αμέσως .

Την επομένη, μια όμορφη μέρα και ενώ η ζωή κυλούσε αργά στην μικρή Παραμυθά μια οχλοβοή σηκώθηκε ξαφνικά και αναστάτωσε την κωμόπολη. Μια γερμανική φάλαγγα έζωσε από παντού  την περιοχή και απέκλεισε όλες τις διόδους από και προς την Παραμυθιά. Χαλασμός ακολούθησε. Ο κόσμος αισθανόμενος το κακό πανικοβλήθηκε. Oι Γερμανοί κάνουν μπλόκο! Μέσα στο πανικό όμως, πανάρχαιες αταβιστικές συνήθειες ξύπνησαν από μακροχρόνιο λήθαργο .Έτσι οι κάτοικοι, οι απλοί αγρότες το πρώτο που σκέφτηκαν ήταν να σώσουν τις αρχές του χωριού, τους προκρίτους, με τον αρχαίο σεβασμό προς τις κεφαλές της κοινωνίας.

“Κύριε προϊστάμενε, πρέπει να κρυφτείτε” είπαν δυο απλοί Ηπειρώτες στον νεότατο προϊστάμενο των TTT (ταχυδρομείο, τηλέφωνο, τηλέγραφος) - και πατέρα του υπογράφοντος. Τον οδήγησαν στη εκκλησία όπου κάτω από την Άγια Τράπεζα υπήρχε μια κρύπτη, απομεινάρι άλλων σκοτεινών εποχών.

Οι Γερμανοί όμως δεν άρχισαν τις συλλήψεις αμέσως. Ίσως γιατί περίμεναν να ξεθαρρέψει ο κόσμος. Ίσως γιατί κάτι άλλο περίμεναν. Και αυτό το κάτι άλλο δεν άργησε να φανεί. Ήταν ένα μπουλούκι από κουκουλοφόρους Τσάμηδες, με την στολή της πολιτοφυλακής των Τσάμηδων. Οι Τσαμηδες είναι Αλβανοί.

Ήταν αυτοί που θα υπεδείκνυαν στους Γερμανούς κατακτητές τα πρόσωπα που έπρεπε να εκτελεστούν. Και τότε το κακό άρχισε. Το προσωπικό του σταθμού TTT είχε καταφύγει σύσσωμο (τρία άτομα) σε ερημικό σπίτι για να κρυφτεί. Παρακολουθούν κρυμμένοι απέναντι το σπίτι του Γενικού Επιθεωρητή Μέσης Εκπαίδευσης Ηπείρου. Δυο Γερμανοί και δυο Τσάμηδες κτυπούν την πόρτα. Εμφανίζεται η γυναίκα του επιθεωρητή, έγκυος στον όγδοο μήνα, στην πόρτα. Ρωτούν να μάθουν που είναι ο Επιθεωρητής (διερμηνέας ένας τσάμης). Αυτή απαντά πως δεν ξέρει. Δυο υποκόπανοι σηκώνονται και κτυπούν την γυναίκα   στην κοιλιά και στο πρόσωπο. Πέφτει κάτω. Ο επιθεωρητής κρυμμένος σε σοφίτα στο σπίτι, βγαίνει να σώσει την γυναίκα του. Τον πιάνουν. Μετά ζώνουν το ερημόσπιτο. Ετοιμάζονται να σπάσουν την πόρτα, όταν ένας Γερμανός έρχεται να τους πει ότι πιάσαν και τους εξήντα που ήθελαν. Οι Γερμανοί  λένε ότι θα τους μεταφέρουν για ανάκριση. Ο επιθεωρητής ένας λεβέντης άντρας λέει στους συγκρατούμενους του ότι πάνε να τους χαλάσουν. Σκίζουν τα ατομικά τους έγγραφα κατά την μεταφορά τους με καμιόνια και μετά αποφασίζουν να το σκάσουν. Ρίχνονται στους φρουρούς και πηδάν από τα καμιόνια. Μερικοί τα κατάφεραν. Ο επιθεωρητής δεν μπόρεσε. Λίγα μέτρα πριν την ελευθερία μια ριπή αυτομάτου τον γάζωσε.
  
Την επόμενη της εκτελέσεως και ενώ ο θρήνος και ο φόβος κυριαρχούσαν μια ανακοίνωση των Γερμανών τοιχοκολλήθηκε στο χωριό. Όσοι την διάβασαν την θυμούνται ακόμα και τώρα πενήντα τόσα χρόνια μετά την σφαγή.
Λόγια χαραγμένα βαθιά στην μνήμη τους:

Επειδή, τινες εξ υμών κοιμώμενοι στα μαλακά των κρεβάτια  "υπεθαλπτων" την ζωήν Γερμανών στρατιωτών μεταξύ των οποίων και τριών  ηρωικών υπερασπιστών του Σταλινγκραντ" προέβημεν εις την εκτέλεση  των κάτωθι.

Και ακολουθούσε ο κατάλογος του μαρτυρίου.

Το γεγονός της σφαγής δεν είναι απομονωμένο από τα γενικότερα δρώμενα της περιόδου εκείνης. Τα συμπεράσματα δεν είναι απλά καθώς υπάρχουν λεπτομέρειες που το φωτίζουν. Οι περισσότεροι των εκτελεσμένων ανήκαν στον ΕΔΕΣ και οι αντάρτες που χτύπησαν τους Γερμανούς ήταν Ελασίτες. Πολλοί ιστορικοί υποστήριξαν ότι μια από τις πιο πετυχημένες στρατηγικές του ΕΛΑΣ στον πόλεμο που εξαπέλυσε έναντι κάθε εθνικής ομάδος ήταν και η παραπάνω, να δημιουργεί επεισόδια έξω από περιοχές μη ελεγχόμενες από αυτόν και να αφήνει την καταστροφή τους στους Γερμανούς, δρέποντας αργότερα τους καρπούς.

Όσο για τους Τσάμηδες, αυτά τα φίδια που τόσο καιρό έτρεφε η Ελλάδα στον κόρφο της και που έδειξαν το πραγματικό τους πρόσωπο στον πόλεμο, το δικαστήριο εγκληματιών πολέμου στα Γιάννενα που συστήθηκε μετά την απελευθέρωση, εξέδωσε 5500 καταδικαστικές αποφάσεις εναντίον τους (ερήμην) οι περισσότερες εις θάνατον, σε σύνολο πληθυσμού 22000 .

Οι Τσάμηδες το έσκασαν.Και αντί να τους κυνηγούμε ακόμα και σήμερα όπως κάνουν οι Εβραίοι για τους Nazi, συζητάμε για τις παρουσίες τους.
Γιώργος Απέργης


ΟΙ 49 ΠΡΟΚΡΙΤΟΙ ΤΗΣ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑΣ ΠΟΥ ΕΚΤΕΛΕΣΤΗΚΑΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΓΕΡΜΑΝΟΥΣ ΚΑΤΑΚΤΗΤΕΣ ΚΑΘ' ΥΠΟΔΕΙΞΙΝ ΤΩΝ ΤΣΑΜΗΔΩΝ ΣΥΝΕΡΓΑΤΩΝ ΤΟΥΣ 
ΣΤΙΣ 29 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1943

·  Τσαμάτος Παν. Ευάγγελος, ιερέας
·  Αλιγιάννης Φ. Δημήτριος, χαλκουργός
·  Αλιγιάννης Δημ. Ιωάννης, παντοπώλης
·  Αλιγιάννης Φ. Κωνσταντίνος, χαλκουργός
·  Αλιγιάνης Κ. Σωτήριος, παντοπώλης
·  Αποστολίδης π. Απόστολος, υποδηματοποιός
·  Βαλασκάκης Σωτ. Ελευθέριος, ιατρός
·  Γιαννάκης Ιωαν. Νικόλαος, καθηγητής
·  Δρίμτζιας Δημ. Χαράλαμπος, γεωργός
·  Ευαγγέλλου Ε. Ευθύμιος, καφεπώλης
·  Ζιάγκος Γ. Κωνσταντίνος, δημοτικός υπάλληλος
·  Κακούρης Απ. Περικλής, δημοδιδάσκαλος
·  Κατσούλης Αθ Κωνσταντίνος, δημοδιδάσκαλος
·  Κλήμης Θεόδ. Δημήτριος, αγωγεύς
·  Κοτσαλέρης Ε. Εμμανουήλ, δ/ντής υποκαταστ. Α.Τ.Ε. Παραμυθιάς
·  Κουρσουμής Θ. Κωνσταντίνος, καφεπώλης
·  Κωνσταντίνου ή Κωσταγιάννης Ιω. Κων/νος, σιδηρουργός
·  Κωνσταντίνου ή Κωσταγιάννης Ιω. Παναγιώτης, σιδηρουργός
·  Μάνος Π. Νικόλαος, εστιάτορας
·  Μαρέτης Γ. Ανδρέας. χρυσοχόος
·  Μαρέτας Ν. Γεώργιος, εστιάτορας
·  Μητσιώνης Αναστ. Ιωάννης, καφεπώλης
·  Μουσελίμης Σπ. Γεώργιος, Ράπτης
·  Μουσελίμης Π. Σταύρος, δημοτικός υπάλληλος
·  Μπαζάκος Θ. Ιωάννης, δημοδιδάσκαλος
·  Μπάρμπας Γ. Νικόλαος, έμπορος υφασμάτων
·  Μπάρμπας Νικ. Σπυρίδων, έμπορος υφασμάτων
·  Νάστος Χρ. Ευάγγελος, παντοπώλης
·  Πάκος Γ. Πάκος, τυρέμπορος
·  Παπαθανασίου Χρ. Βασίλειος, καφεπώλης
·  Πάσχος Γ. Γεώργιος, παντοπώλης
·  Πάσχος Δ. Λεωνίδας, τυρέμπορος
·  Ράπτης Δ. Αθανάσιος, έμπορος
·  Ρίγγας Γ. Αθανάσιος, έμπορος
·  Σιαμάς Παν. Γεώργιος, ταχυδρομικός υπάλληλος
·  Σιωμόπουλος Β. Κων/νος, γυμνασιάρχης
·  Σπυρομήτσιος Παύλου Σπυρίδων, υποδηματοποιός
·  Στρουγγάρης Απ. Ανδρέας, παντοπώλης
·  Σωτηρίου Χρ. Κων/νος, αγωγεύς
·  Σωτηρίου Κ Γεώργιος, αγωγεύς
·  Τζώης Δημ. Κων/νος, βιβλιοπώλης
·  Τσαμάτος Ευάγγ. Νικόλαος, Ράπτης
·  Τσίλης Δημ. Κων/νος, αγωγεύς
·  Τσορλας Δημ. Γεώργιος, δημοτικός γραμματέας
·  Τσορλας Β. Θεόδωρος, υποδηματοποιός
·  Τσορλας Β. Κων/νος, υποδηματοποιός
·  Φάτσιος Γ. Θωμάς, μυλωθρός
·  Φείδης Θ. Αριστοφάνης, λογιστής
·  Χρυσοχόου Κ. Απόστολος, συνταξιούχος σχολάρχης και γραμματέας της μητροπόλεως