Παρασκευή, 29 Ιουλίου 2011

Απογραφή πληθυσμού Aλβανίας 1989: Ε, δεν θα ρωτήσουμε εσένα, σύντροφε! Eμείς πράττουμε, όπως μας έδωσαν οδηγίες

του Βαγγέλη Νάστου 
 
Βρέθηκα,  όταν έγινε η απογραφή του  πληθυσμού το 1989, στο σπίτι του Τάκη Κομμάτα από το Βουλιαράτι που παρέμενε όπως κι’ εγώ στα Τίρανα. Εκείνη την ώρα ήρθαν δυο δασκάλες στο σπίτι. Μας καλημέρισαν και μας είπαν πως γίνεται απογραφή του πληθυσμού και ήρθαμε και στο σπίτι σας να συμπληρώσουμε τους καταλόγους. 
Κάθισαν  στο τραπέζι και άρχισαν να  γράφουν συνέχεια. 
 
Τις ρωτάω, "καλά μορ συντρόφισσες, εσείς δεν μας ρωτάτε καθόλου, μόνες σας τα συμπληρώνετε; Τότε γιατί δεν τα γράφετε στα γραφεία σας;" 
 
- Γιατί ανησυχείς σύντροφε; 
- Να, εδώ που λέει εθνικότητα τι γράφετε; 
- Στην εθνικότητα γράφουμε αλβανική. 
- Μα αυτή είναι η ξαδέλφη μου από τα Σωφράτικα της Δερόπολης που εκεί είναι όλοι, όπως το λέτε « Μειονοτικοί Έλληνες». 
- Σύντροφε, μόνον οι Μειονοτικοί Έλληνες που ζουν στις Μειονοτικές περιοχές καταγράφονται Έλληνες, ενώ οι άλλοι όλοι καταγράφονται Αλβανοί. 
- Έχετε μεγάλο λάθος, τους απαντώ και κάπως νευριάστηκα.
- Ε, δεν θα ρωτήσουμε εσένα, σύντροφε. Εμείς πράττουμε όπως μας έχουν δώσει οδηγίες, κατάλαβες ; 
Ως γραμματέας της Ομόνοιας Τιράνων, αργότερα, επισκέφτηκα περιοδικά διάφορες πόλεις, όπως το Λιάτσι, Λέζια, Σκόδρα, Καβάγια, Ελμπασάνι κλπ. και διαπίστωσα το ίδιο βιολί. Παντού μ’ αυτόν τον τρόπο είχαν γράψει τους Έλληνες Αλβανούς. Και όταν τους ρωτούσα μου απαντούσαν πως μόνοι τους τα γράφανε, εμάς δεν μας ρωτούσαν.

Τουλάχιστον  τώρα, που η Αλβανία μπήκε στο  δρόμο της δημοκρατίας, θα πρέπει να γίνουν γνωστά αυτά τα απαράδεχτα γεγονότα, γιατί πρώτα ούτε καν μπορούσαμε ν’ ανοίξομε το στόμα, όχι να τα λέγαμε κιόλας. 

Τώρα πια  να ειπωθεί ξεκάθαρα η αλήθεια,  μάλιστα επίσημα να ενημερωθούν  και οι Διεθνείς Οργανισμοί.

Η ΠΟΛΥΤΣΑΝΗ, ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ ΤΗΣ


του Ηλία Παπαντώνη

  Η περιοχή του Πωγωνίου, με τα όμορφα χωριά της, ανάμεσα σε αγέρωχα βουνά, όντας αναπόσπαστο γεωγραφικό διαμέρισμα εκείνου του ελλαδικού, ήταν και παραμένει χώρος με έντονη ελληνοχριστιανική παράδοση.      
 Κέντρο της  ορεινής γραφικής αυτής περιοχής  είναι η φημισμένη Πολύτσανη, χωριό για το οποίο αξίζει  να αναφερθούμε, κάνοντας μια  σύντομη ιστορική αναδρομή στο  παρελθόν.      

 Με βάση τα ιστορικά δεδομένα, η Πολύτσανη  υπέστη πολλές επιδρομές των βαρβάρων, αλλά άντεξε και διατήρησε ανά τους αιώνες την εθνική της ταυτότητα, τα ελληνικά σχολεία, τις εκκλησίες, τα ζηλευτά ήθη και έθιμά της.      

 Είναι γεγονός  ότι μέχρι το 1939 η Πολύτσανη αναπτυσσόταν συνεχώς και πολύπλευρα. Οι κάτοικοι του χωριού, εκτός των άλλων, διακρίνονταν και  για την φιλομάθειά τους. Τοκυριότερο μέλημά τους ήταν να μάθουν τα παιδιά γράμματα στη μητρική τους γλώσσα και να αναδειχτούν ιδιαίτερα στο μάθημα της αριθμητικής(όπως λεγόταν τότε),ώστε να γίνουν έμποροι.      

 Όμως ο τόπος,  άγονος και λιγοστός, δε χωρούσε  πολλούς. Έτσι, πολλοί απ’ αυτούς, όπως σ’ όλο το Πωγώνι, αναγκάζονταν  να ξενιτευτούν, αρχίζοντας από την Οδυσσό, Ρουμανία, Βουλγαρία, Κωνσταντινούπολη, Αίγυπτο, Κογκό, Αμερική και αλλού, όπου στη γενικότητα, με την εργατικότητα και την οξυδέρκειά τους, πρόκοψαν και μεγαλούργησαν.      
 Οι περισσότεροι  από κείνους που έμειναν εδώ  ασχολούνταν  κυρίως με το εμπόριο σε διάφορες πόλεις, όπως στο Αγρυρόκαστρο, στην Αυλώνα(πόλη και χωριά της),στο Φίερι, στη Λιούσνια, στο Δυρράχιο, Τίρανα, κτλ.     

 Και όντας  φιλόπονοι, δουλευτάρηδες, και  εφαρμόζοντας το αρχαίο ρητό: «Ουκ εν τη κτήσει  των αγαθών, αλλ’ εν τη χρήσει το μέγα εστίν»,βελτίωναν συνεχώς το βιοτικό τους επίπεδο.      
 Με την κατάκτηση,  όμως ,του τόπου μας από τους  φασίστες Ιταλούς τα πράγματα  άλλαξαν προς το χειρότερο  και με την έναρξη του Ιταλοελληνικού  Πολέμου δυσκόλεψαν περισσότερο. Οι Ιταλοί καταχτητές βομβάρδισαν την Πολύτσανη και αρκετοί κάτοικοι έχασαν τη ζωή τους.      

 Η Πολύτσανη, όπως και τ’ άλλα  χωριά της περιοχής, και όλης της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας, στάθηκαν στο πλευρό των ηρωικών φαντάρων μας. Η νίκη του ελληνικού στρατού χαροποίησε  αφάνταστα και τους Πολυτσανίτες. Όμως οι προσδοκίες τους για το μέλλον έμειναν όνειρα απραγματοποίητα.      
  Και ήρθαν, σε  συνέχεια, τα δεινά  του Β’ Παγκοσμίου  Πολέμου. Το 1943 το  χωριό κάηκε και  λεηλατήθηκε ανελέητα  από τους Γερμανομπαλίστες, οι οποίοι το θεωρούσαν στέκι και ορμητήριο των παρτιζάνων. Μερικούς χωριανούς, όπως τους:Δημήτρη Οικονόμου, Χρήστο Γκιούλη, Ράκο Γκιούλη, Βασίλη Παπίγκη, Περικλή Παπίγκη, τους συνέλαβαν και τους εξόρισαν στη Γερμανία, όπου και πέθαναν. Και αργότερα εξορίστηκαν και άλλοι στη Γερμανία, αλλά, ευτυχώς, μετά από μια χρονική περίοδο, αφέθηκαν ελεύθεροι.      

 Και στα χρόνια  της δικτατορίας –πιο εμφανής  η παρακμή του χωριού, καθώς  και όλης της περιοχής και  ευρύτερα. Η πνευματική ζωή των κατοίκων μας πήρε την κατηφόρα. Άρχισε να  εκλείπει η ανθρωπιά, η αγάπη και η αλληλεγγύη, να τραυματίζεται ο πολιτισμός μας και να ξεθωριάζουν οι λαμπρές παραδόσεις μας. Ο φόβος  και ο τρόμος-καθημερινό φαινόμενο. Όμως το εθνικό φρόνημα δεν έσβησε, γι’ αυτό άρχισαν οι κατατρεγμοί και οι συλλήψεις. Η Πολύτσανη, ιδιαίτερα, δοκιμάστηκε βαριά. 

Οι φυλακισθέντες-πολλοί: Μηνάς Πάρας, Νώντας Τσελίκης, Σταύρος Γκόρος(εκτελέστηκε),Αριστείδης Γκόρος, Δημοσθένης Γκόρος, Αχιλλέας Γκόρος, Βασίλης Τζέλιος(πέθανε στη φυλακή),Ανδρέας Γκιούλης, Ηλίας Καραγιάννης, Παντελής Τζιαμίλας (πέθανε στη φυλακή),Νικόλας Οικονόμου (πέθανε στη φυλακή),Φώτος Ντάλας, Μίστος Παπαγιάννης, Σπύρος Σάββας, Μένης Φώτος, Αθανάσιος Τέρπος, (πέθανε στη φυλακή),Ανδρέας Μπουτσίκας, Αλέξης Μπάλλας, Παντελής Τέρπος (πέθανε στη φυλακή),Βασίλης Νότης, Χαρίλαος Μπάλλας, Νικόλας Βέλιος, Κωνσταντίνος Τσαούσης, Πρόκος Φώτος, Δήμος Μπάλλας, Πάνος Κούρος,  Μήτε Κούρος.      

 Το χωριό τρομοκρατήθηκε. Απελπισία  και απόγνωση, καχυποψίες και διχόνοιες, πάθη και μίση.      
 Και  οι εξορίες όχι λίγες. Άρχισαν από τον Παναγιώτη Λέκκα, μετά συνέχισαν με τον Παναγιώτη Σίλη, τον οποίο ξυλοκόπησαν και ,όταν διαδόθηκε ότι  θα  εξορίσουν την οικογένειά του, ξεσηκώθηκε όλο το χωριό στο πόδι και προσπάθησε να τους συνοδέψει ως τη «Ράχη του Λέκκα».      
  Άλλες εξορισμένες  οικογένειες είναι  των: Σπύρου Πάρα, Μιχάλη Δαύτου, Πάντου  Μάκου, Γιάννη  Φώτου, Ζάχου Παπίγκη,  Μιλτιάδη Γκόρου, Παντελή Τζαμίλα,  Γκέλιου Γκιούλη,  Σωκράτη Κονόμου,  Μάνθας Γκιούλη,  Κατίνας Ντίλιου.      
 Εξάλλου, τα  κομματικά όργανα και  οι ασφαλίτες δεν είχαν εμπιστοσύνη στους Πολυτσανίτες, γι’ αυτό στις διάφορες υπεύθυνες υπηρεσίες του χωριού διόριζαν ξένους, έστω και ανίκανους.      
 Η περίοδος  της μεταπολίτευσης χρήζει ιδιαίτερης  προσοχής. Για τα θετικά και  αρνητικά φαινόμενα της περιόδου αυτής ίσως αναφερθούμε σε  άλλο γραπτό μας στο εγγύς μέλλον.

Θύματα αυτού του είδους απογραφής είναι κυρίως οι Έλληνες-Βλάχοι της Αλβανίας

ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Πέμπτη, 28 Ιουλίου 2011


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ο Τομέας Βορειοηπειρωτών της Γραμματείας Παλιννοστούντων & Ειδικών Πληθυσμιακών Ομάδων της Ν.Δ., προέβη στην ακόλουθη ανακοίνωση:

“Την 7η Ιουλίου 2011, η Αλβανική Βουλή ψήφισε τροποποιήσεις στο νόμο N. 8669/26-10-2010, «Περί απογραφής πληθυσμού και κατοικιών στην Αλβανία», τροποποιήσεις που ουσιαστικά απαγορεύουν και ποινικοποιούν τη διενέργεια ελεύθερης και δημοκρατικής απογραφής, με βάση τα ευρωπαϊκά πρότυπα.
   
Κατά τη συνεδρίαση του Αλβανικού Υπουργικού Συμβουλίου, στις 20 Ιουλίου, ο πρωθυπουργός κ. Berisha δήλωσε ότι όλοι οι αλβανοί πολίτες θα μπορούν «ελεύθερα να δηλώσουν την εθνική τους καταγωγή  και το θρήσκευμα».

Παρόλα αυτά, λίγες μέρες μετά τις δηλώσεις Berisha, δημοσίευμα της εφημερίδας Shqip, (25-07-2011), χωρίς να έχει διαψευστεί μέχρι στιγμής, αποκάλυψε την ύπαρξη νέου εντύπου απογραφής όπου αφαιρείται από το ερωτηματολόγιο η φράση, «Σε ποια εθνική ομάδα ανήκετε;» και αντικαθίσταται από την ερώτηση, «Σε ποια εθνοπολιτισμική ομάδα ανήκετε;». Με τις αλλαγές αυτές, οι Έλληνες Βορειοηπειρώτες στην Αλβανία μετατρέπονται, εν μία νυκτί, από εθνική ομάδα σε εθνοπολιτισμική ομάδα.
   
Θύματα αυτού του είδους απογραφής είναι κυρίως οι Έλληνες-Βλάχοι της Αλβανίας, καθώς και άλλες μειονοτικές εθνικές ή πολιτιστικές ομάδες.
   
Ο Τομέας Βορειοηπειρωτών της Νέας Δημοκρατίας εκφράζει την έντονη διαμαρτυρία του για τις μεθοδεύσεις της Αλβανικής Κυβέρνησης στο θέμα της απογραφής.
Η Ελληνική Κυβέρνηση οφείλει να αντιδράσει αμέσως και να ζητήσει από την Αλβανική Κυβέρνηση, την υιοθέτηση διαδικασίας απογραφής σύμφωνης με τους διεθνείς κανόνες και τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Στοιχεία όπως η Εθνικότητα, η Γλώσσα και το Θρήσκευμα πρέπει να αποτελούν τα βασικά συστατικά της διαδικασίας απογραφής όντας αδιαπραγμάτευτα για τον Βορειοηπειρωτικό Ελληνισμό.
Δε μπορεί η Ελληνική Κυβέρνηση να εγκαταλείπει στην τύχη της την Εθνική Ελληνική Μειονότητα.
   
Η φίλη Αλβανία πρέπει να κατανοήσει, ότι δεν μπορεί να χρησιμοποιεί ξεπερασμένες διαδικασίες στο ζήτημα της απογραφής και ταυτόχρονα να επικαλείται «ευρωπαϊκή πορεία», κριτής της οποίας –υπενθυμίζουμε- είναι και η Ελληνική Δημοκρατία.
Μόνο η υιοθέτηση του αρχικού σχεδίου, το οποίο είχε εκπονηθεί από την Αλβανική Κυβέρνηση βάσει οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, διασφαλίζει ελεύθερη και δημοκρατική απογραφή”.

Ο εξισλαμισμός στην Ήπειρο


του Νίκου Αηδόνη

Ο εξισλαμισμός  που ακολούθησε την κατάκτηση  της Ηπείρου και κράτησε μέχρι τον 18ο αιώνα, βίαιος ή ακούσιος , ήταν η πιο μεγάλη συμφορά.

Με φρίκη  ο λαός μας έβλεπε τον Τούρκο αξιωματικό με το συνεργείο του να παίρνει το ένα πέμπτο  των παιδιών, δικαίωμα του  σουλτάνου στο πεμπτημόριο των  κατακτημένων λαών. Τα παιδιά μεταβάλλονταν σε Γενίτσαρους. Ακόμα και μοναχογιούς στρατολογούσαν οι Τούρκοι για να μπορούν να τους εξαγοράσουν  με 60 και 70 χρυσά νομίσματα, λέει ο Gerac. Μια σχετική με το παιδομάζωμα έκθεση, που διαβάστηκε το 1513 στη Γερουσία των Βενετσιάνων, έχει προκαλέσει τεράστια εντύπωση. 

Ένα εκατομμύριο Ελληνόπουλα, τα πιο υγιή, χάθηκαν για τον ελληνικό λαό στα μαύρα αυτά χρόνια της οθωμανικής κατοχής.
Ο εξισλαμισμός  δεν σταμάτησε καθόλου, όσο  και οι λεηλασίες, τα βάσανα  των χωρικών, οι σφαγές, η βαρύτατη  φορολογία κλπ.  Ιδιαίτερη έκταση  έλαβε, αμέσως μετά από ένα  επεισόδιο στην Περσία το 1635, όπου μετείχαν οι χωροδεσπότες των Ιωαννίνων, όπου κανένας στην περιοχή του Κάστρου δεν μπορούσε να είναι σπαχής ή τιμαριούχος , αν δεν ήταν μουσουλμάνος. Και τότε 350 χριστιανοί χωροδεσπότες εξισλαμίστηκαν ομαδικά. Τούρκεψαν πολλοί σπαχίδες για να μη χάσουν τα τιμάρια τους, ανέβηκαν στα αξιώματα της οθωμανικής διοίκησης , είχαν επιρροή, ήταν η τάξη των αρχηγών και πολεμιστών, είχαν τη γη. Αυτοί εύκολα παρέσυραν πολλούς στον εξισλαμισμό.

Από το 1620 μέχρι το 1650 ο χριστιανικός πληθυσμός μέρους της Ηπείρου εξέπεσε από 350.000 σε 50.000. Ο Βέτσης , καθολικός επίσκοπος τότε, έλεγε ότι ο κίνδυνος υπάρχει μήπως εντός 10 ετών όλοι οι Αλβανοί γίνουν μουσουλμάνοι.
Επισημαίνεται  πως όσοι αρνούνταν τη θρησκεία  τους και γίνονταν μουσουλμάνοι, ανέβαιναν σε επικερδέστατα αξιώματα.
Οι τρεις  ξένοι τότε πρόξενοι στα Γιάννινα, λένε πως οι μωαμεθανοί και οι Τουρκαλβανοί στην Ήπειρο, όπως φαίνεται στην ιστορία, τα ήθη τους , τη γλώσσα, τον εθνικό χαρακτήρα, ήταν όλοι Έλληνες αρχικώς, οι οποίοι αργότερα εκμουσουλμανίστηκαν.

Ο Ιταλός  περιηγητής Μοντεαλβάνο εκδήλωσε  φόβους το 1625 ότι σε μια δεκαετία  όλοι οι χριστιανοί της Αλβανίας  θα γίνουν Τούρκοι. Οι Τούρκοι, εκτός των άλλων μέσων που χρησιμοποιούσαν για να αναγκάσουν τους χριστιανούς ν’ αλλάξουν την πίστη, έβαλαν σε εφαρμογή την τρομερή τζίζα, φόρο, που ήταν 305 άκσε και μεγάλωνε συνεχώς. Οι οικογένειες που εξισλαμίζονταν απαλλάσσονταν από τον φόρο αυτό. Κι έτσι οι Αλβανοί εγκατέλειψαν ομαδικά την χριστιανική τους  θρησκεία.

Η κατάσταση  στο τέλος του 17ου αιώνα ήταν τραγική. Οι Αλβανοί εξ πολλοί ήδη (1444) είχαν ασπασθεί τον ισλαμισμό, βραδύτερον αυτομόλησαν προς αυτόν πολυαριθμότεροι, ίσως όλων των λοιπόν ιθαγενών  της Ανατολής.
Το 1735 -1740 εξισλαμίστηκε  μέρος του Δελβίνου, των Φιλιατών, του Μαργαρητίου, Παραμυθιάς. Από τα χωριά της Θεσπρωτίας χριστιανοί, που αρνήθηκαν να αλλαξοπιστήσουν, κατέφευγαν σε χριστιανικά χωριά στην περιοχή Μαργαρητίου.
Το 1760, μέσα σε  μια μέρα, εξισλαμίστηκαν 36 χωριά των Καραμουρατάδων στα βόρεια του Πωγωνίου. Οι εξισλαμισθέντες οπλίστηκαν και επιτέθηκαν άγρια στους χριστιανούς της Κολόνιας και του Λεσκονικίου και της Πρεμετής. Αφού λεηλάτησαν, σκότωσαν, άρπαξαν γυναίκες και παιδιά για δούλους.

Το παιδομάζωμα  συνεχίζονταν, γιατί τους νεαρούς βλαστούς τους υπέβαλαν σε προσηλυτισμό επί χρόνια και σε αγωγή τούρκικη, έτσι που ξεχνούσαν τα πάντα.
Και πάνω  στην Ήπειρο πλανήθηκε εκατοντάδες  χρόνια ο θρήνος και ο πόνος  και κανένας δεν μπορούσε να  τον σταματήσει. Και το κλάμα  ήταν καθημερινό :                    Κλαιν’ οι γονέοι τα παιδιά κι οι αδελφές τ’ αδέλφια,
κλαίω κι εγώ και καίγομαι , όσο θα ζω θα κλαίω.
Πέρσι πήραν τον γιόκα  μου, φέτος τον  αδελφό μου

Πως όμως  να κλάψεις αυτούς όλους τους  χριστιανούς, που βράδιαζαν με  τη θρησκεία τους και ξημέρωναν Τούρκοι ;        

Πέμπτη, 28 Ιουλίου 2011

Με την πένα του Σωκράτη Παπαδόπουλου


Μετά από  μια ελεύθερη συζήτηση με τον εκδότη κ. Θεόδωρο Βεζιάνη,  κρατήσαμε μόνον μερικά σημεία, τα οποία και δημοσιεύομε χωρίς  να αλλάξει το περιεχόμενό  της:
  • Φυλακίστηκε αγωνιζόμενος για τον Βορειοηπειρωτικό Ελληνισμό και γι’ αυτό δεν μετανοεί ποτέ.
  • Ως ιδρυτής, ως πρώτος Πρόεδρος Ομόνοιας, η Ομόνοια θα παραμένει πάντα στην καρδιά του, αλλά μόνον η ανεξάρτητη Ομόνοια χωρίς εξαρτήσεις από τα αλβανικά κόμματα.
  • Και η θέση αυτή του αγώνα-όπως λέει- δεν θα αλλάξει από μέσα του ποτέ, ανεξαιρέτως το τι κάνουν οι άλλοι.
  • Στις βουλευτικές εκλογές του 2009 στην Αλβανία οι κύριοι ηγέτες του Ελληνισμού μας  άλλοι πήγαν με το ένα αλβανικό κόμμα και άλλοι με το άλλο. Και τον Ελληνισμό με ποιον τον άφησαν ;
  • Ο Βεζιάνης δεν στηρίζει τέτοιες κινήσεις, ούτε κανέναν που απομακρύνθηκε από τον πραγματικό αγώνα. Η διείσδυσή μας στα αλβανικά κόμματα θα πει διάλυση του αγώνα μας. Και τότε δεν θα μιλάμε για αγώνες Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού, αλλά μόνον, το πολύ, για ομογενείς από Αλβανία. 
  • Σ’ αυτή τη φάση, ένα νέο κύμα από νεολαίους των Αγίων Σαράντα ήρθε στο προσκήνιο ιδρύοντας ανεξάρτητο Ελληνικό Κόμμα στα πλαίσια και το καταστατικό της Ομόνοιας. Εάν θα προχωρήσει στο δρόμο των αγώνων του Βορειοηπειρωτικού Ελληνισμού, στο δρόμο που χάραξαν οι προπατέρες μας θα το στηρίξομε και όχι μόνον αυτό, αλλά κάθε κίνημα που οδεύει στον αγωνιστικό ελληνικό δρόμο, διαφορετικά δεν θα υπάρχει λόγος στήριξης. 

Το Ίδρυμα Ελληνισμού Αμερικής τιμάει τον Έλληνα Πρόξενο της Κορυτσάς

Για την προσφορά του στους Βορειοηπειρώτες



Τον Γενικό Πρόξενο Κορυτσάς κ. Θεόδωρο Οικονόμου – Καμαρινό, για τις εξαιρετικές υπηρεσίες του προς τον Βορειοηπειρωτικό Ελληνισμό, την προάσπιση των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και σε αναγνώριση της δυναμικής του προσφοράς στο Υπουργείο Εξωτερικών της Ελλάδας, θα τιμήσει αύριο, Πέμπτη στην Κορυτσά το Ίδρυμα Ελληνισμού Αμερικής.

Το Ίδρυμα δια του Προέδρου του κ. Μιχάλη Σέρβου θα απονείμει στον κ. Οικονόμου το Δ΄ «Κλεισθένειο Βραβείο». Πρόκειται για μία τιμητική διάκριση που καθιέρωσε προς τιμήν του Ιδρυτή της Δημοκρατίας Κλεισθένη και απονέμει σε προσωπικότητες για την προσφορά τους στον Ελληνισμό και τον Ανθρωπότητα.

ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ

Καθυστερεί ο οδικός άξονας Σαγιάδα - Κονίσπολη - Άγ. Σαράντα

Ερώτηση Στ. Καλογιάννη στη Βουλή

 

Την διακοπή των εργασιών στον οδικό άξονα Σαγιάδα – Κονίσπολη – Άγιοι Σαράντα έφερε πάλι στη Βουλή ο Σταύρος Καλογιάννης, με Ερώτηση που κατέθεσε προς τους Υπουργούς Εξωτερικών και Υποδομών. 

Ο κ. Καλογιάννης στην ερώτησή του μεταξύ άλλων αναφέρει ότι το έργο έχει μεγάλη διασυνοριακή σημασία, καθώς θα δώσει νέα ώθηση στις μεταφορές μεταξύ Ηγουμενίτσας και Αγίων Σαράντα και γενικότερα στην ανάπτυξη της Ηπείρου. 

Για το λόγο αυτό ο Βουλευτής ρωτά για ποιους λόγους καθυστερεί η κατασκευή του άξονα και ποιό είναι το οριστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου.

Αποδυνάμωση της Ελληνικής Μειονότητας θέλουν οι Αλβανοί!

Όπως δείχνουν οι ερωτήσεις στο έγγραφο απογραφής…


Αδιαφορεί για τις προκλήσεις η Κυβέρνηση Παπανδρέου…

 


• Ό,τι μπορούν κάνουν οι Αλβανοί για να μειώσουν την δύναμη της Ελληνικής Μειονότητας, που ζει στη Βόρειο Ήπειρο, εν όψει της κρίσιμης απογραφής πληθυσμού που θα πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο.
Παρά το γεγονός, ότι η σωστή συμπεριφορά των Αλβανών απέναντι σε όλες τις μειονότητες που ζουν στη χώρα τους, αποτελεί βασικό κριτήριο για την συνέχιση των διαπραγματεύσεων εισόδου τους στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η Κυβέρνηση Μπερίσα καταφεύγει σε συνεχείς προκλήσεις, ιδιαίτερα απέναντι στους Βορειοηπειρώτες. 

Το νέο ερωτηματολόγιο για την απογραφή δεν περιέχει καν τον όρο «εθνική ομάδα», αλλά εισάγει έναν άλλο, την «εθνο-πολιτισμική ομάδα»! Μάλιστα η ερώτηση «ποια είναι η εθνο-πολιτισμική ομάδα που ανήκετε» έχει προαιρετική απάντηση, ενώ στο αρχικό ερωτηματολόγιο η αντίστοιχη ερώτηση ήταν «σε ποια εθνική ομάδα ανήκετε;». Το ανησυχητικό είναι, ότι σύμφωνα με την Αλβανική εφημερίδα Shqip, το ερωτηματολόγιο αυτό πιθανόν να αποτελέσει και το τελικό κείμενο της απογραφής! 

ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ…
Όπως σημειώνουν πηγές, ο όρος «εθνο-πολιτισμική ομάδα» δεν έχει καμία σχέση με την εθνικότητα. Είναι γνωστό, άλλωστε, ότι και στην Ελλάδα υπάρχουν εθνο-πολιτισμικές ομάδες, όπως οι Βλάχοι, οι Πόντιοι κ.α.
«Η ερώτηση περί εθνο-πολιτισμικής ομάδας, ενδέχεται να κατακερματίσει περαιτέρω το Ελληνικό στοιχείο της Αλβανίας και να «αποφευχθεί» ο μεγαλύτερος φόβος του Αλβανικού κράτους, δηλαδή οι υπεράριθμες μειονότητες» επισημαίνει η ειδησεογραφική ιστοσελίδα borioipirotika.blogspot.com.

ΚΑΜΙΑ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ…
Και σε αυτή την πρόκληση, ανύπαρκτη είναι ως τώρα η αντίδραση του Ελληνικού Υπουργείου Εξωτερικών. Αντί να προστατεύσει τους Βορειοηπειρώτες και να ορθώσει το ανάστημά του απέναντι στις τακτικές της Κυβέρνησης Μπερίσα, περνά το θέμα στα… ψιλά, σαν να μην υπάρχει καν!
Η πρωτοφανής απραξία της Κυβέρνησης έχει προκαλέσει εύλογα ερωτηματικά στην κοινότητα των Βορειοηπειρωτών, αφού δεν είναι μόνο οι προκλήσεις της Αλβανικής Κυβέρνησης που μένουν αναπάντητες, αλλά και οι συνεχείς ενέργειες των Τσάμηδων.

ΑΛΛΑ ΘΕΜΑΤΑ…
Στο μεταξύ, δεν συναντούν ιδιαίτερες αντιδράσεις οι ερωτήσεις για τη θρησκεία, για την οποία η ερώτηση είναι ως εξής: «Μήπως ανήκετε σε οποιαδήποτε θρησκεία; 1. Εάν ναι, προσδιορίστε 2. δεν ανήκω σε καμία θρησκεία, αλλά είμαι πιστός, 3. δεν ανήκουν σε καμία θρησκεία και δεν είμαι πιστός, 4. προτιμώ να μην απαντήσω». Παράλληλα, χωρίς αλλαγές παρέμεινε το ερώτημα αναφορικά με την μητρική γλώσσα.

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ…
Ο Τομέας Βορειοηπειρωτών της Νέας Δημοκρατίας εκφράζει την ανησυχία του «για τα όσα μηχανεύεται η Κυβέρνηση της Αλβανίας» και κάνει έκκληση στην Ελληνική Κυβέρνηση, στην Ευρωπαϊκή Ένωση και τους Διεθνείς Οργανισμούς να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες που θα εξασφαλίσουν μια καθαρή, ειλικρινή και αντικειμενική απογραφή πληθυσμού στην Αλβανία.
Μεταξύ άλλων, προτείνει να επανέλθει το πρώτο σχέδιο του εντύπου απογραφής, (ευρωπαϊκό πρότυπο), στο οποίο αναφέρονται καθαρά οι ερωτήσεις για την εθνικότητα, τη μητρική γλώσσα και το θρήσκευμα σε εμφανή θέση του ερωτηματολογίου. 

«Τα αποτελέσματα που θα προκύψουν να καταχωρηθούν στα μητρώα των ληξιαρχείων, ώστε να διορθώσουν την αυθαιρεσία των προηγούμενων αλβανικών καθεστώτων, τα οποία είχαν αφαιρέσει την ελληνική εθνικότητα από ολόκληρες μειονοτικές περιοχές. Η απογραφή να διαρκέσει τρεις μήνες και όχι ένα μήνα όπως ακούγεται» αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση του Τομέα Βορειοηπειρωτών.
Τέλος, η Νέα Δημοκρατία ζητά να υπάρχει ισχυρή παρουσία ξένων παρατηρητών και κατά τη διάρκεια της απογραφής, αλλά και κατά την καταμέτρηση και έκδοση των αποτελεσμάτων.


ΠΡΩΙΝΟΣ ΛΟΓΟΣ

Τετάρτη, 27 Ιουλίου 2011

Να μην πέσει η Φοινίκη στα χέρια του Χαρμπάτση και των Τσάμηδων!

Η τριετία 2000 - 2003 του σοσιαλιστή Έπαρχου Βασίλη Χαρμπάτση ήταν τραυματική για την περιοχή της ιστορικής Φοινίκης, αφού τότε είχε γίνει το μεγάλο ξεπούλημα εκτάσεων σε αλλοεθνείς και αλλόθρησκους που ήρθαν από μακρυά για να εκμεταλλευτούν τη γη μας.

Στις δημοτικές εκλογές του 2003 και του 2007 ο Χαρμπάτσης επιχείρησε να αναλάβει και με μία δεύτερη θητεία τη διοίκηση της Επαρχίας Φοινίκης, αλλά και τις δύο φορές ηττήθηκε από τον υποψήφιο της Ομόνοιας Ζήσο Λούτση.
Στις δημοτικές εκλογές του 2011 ο Χαρμπάτσης δεν έβαλε υποψηφιότητα ο ίδιος αλλά αποτέλεσε το δεξί χέρι του υποψηφίου Επάρχου του PBDNJ Σωκράτη Σπύρου.

Ποιος να περίμενε ότι μετά από τέσσερα χρόνια το ΚΕΑΔ θα κατέλυε πλήρως την Ομόνοια και θα γινόταν εξάρτημα του Σοσιαλιστικού Κόμματος!
Έτσι λοιπόν και ο πρώην σοσιαλιστής Επαρχος προσέφερε την εμπειρία και τους ψηφοφόρους του στον μέχρι πρότινος πρόεδρο του Επαρχιακού Συμβουλίου Φοινίκης.

Πως αλλάζουν οι καιροί!

Η Εθνική Ελληνική Μειονότητα για το Μέλλον όμως δικαίωσε πλήρως το προσωνύμιο της "Κόμμα των Ελλήνων" όταν φάνηκε η αμέριστη συμπαράσταση των αλβανικής - και μάλιστα τσάμικης καταγωγής - κατοίκων των χωριών ΣΜΤ, Αη Γιάννης και Βριώνι στην υποψηφιότητα (μέσω Χαρμπάτση) του κ. Σπύρου, αφού όχι μόνο τον ψήφισαν μαζικά αλλά πανηγύριζαν με αλβανικές σημαίες για όση ώρα νόμιζαν ότι θα επικρατούσε ο εκλεκτός του παναλβανικού PBDNJ στις δημοτικές εκλογές της 8ης Μαϊου.

Έπρεπε άλλωστε και αυτοί να ευχαριστήσουν τον "τσαμοφάγο" ηγέτη Βαγγέλη Ντούλε ο οποίος σε προεκλογική συγκέντρωση του στην Επαρχία Φοινίκης τον περασμένο Απρίλιο έβγαλε τον ρητορικό του λόγο στην μητρική τους γλώσσα την αλβανική.

Τοπικές εκλογές ήταν βέβαια και ακόμα και η αλβανικής καταγωγής ψηφοφόροι της Επαρχίας αυτής, όπως και κάθε Επαρχίας, μπορούσαν να ψηφίσουν τον υποψήφιο του ΕΕΜΜ - MEGA εφόσον τον θεωρούσαν ικανότερο στο να διαχειριστεί τα ζητήματα της περιοχής τους.
Οι άνθρωποι όμως του PBDNJ κατά την προεκλογική τους εκστρατεία, τους "χτυπούσαν" στο αλβανικό εθνικό "φιλότιμο".
Έπιαναν λοιπόν τους Αλβανούς δημότες της κάθε επαρχίας και τους έθεταν το ερώτημα 
"μα είναι δυνατόν να ψηφίσετε τον υποψήφιο του κόμματος που γράφει στην ονομασία του grek;".

Από αυτό και μόνο μπορεί ο καθένας να καταλάβει την πολυχρησιμότητα της διπροσωπίας του συνδυασμού των όρων "Ομόνοια - ΚΕΑΔ".

Κακόμοιρη Ομόνοια μας, πως σε κατάντησαν οι έμποροι! Πόσο ξεδιάντροπα εκμεταλλεύονται το όνομα σου οι νταβατζήδες!

Τελικά μ' αυτά και μ' αυτά αν και ο Ζήσος Λούτσης κέρδισε έστω και με πολύ μικρή διαφορά στην εκλογική διαδικασία, η αναμέτρηση θα επαναληφθεί στις 31 Ιουλίου. 
Κατά τ' άλλα ο υποψήφιος του Κόμματος των Ελλήνων είχε τις πλάτες του αλβανικού κατεστημένου...

Αντίθετα όμως ένα άλλο κατεστημένο, αυτό που κρατάει σκόπιμα το Βορειοηπειρωτικό στην τελευταία μοίρα, έδωσε και δίνει έναν λυσσαλέο αγώνα ώστε να καμφθεί και η τελευταία γνήσια βορειοηπειρωτική αντίσταση στην αδικημένη Ήπειρο. Τόσο διπλωματικές όσο και αστυνομικές αρχές από το αντ-εθνικό και ανθ-ελληνικό κέντρο παρενέβησαν απροκάλυπτα στη μάχη για την οριστική εξόντωση του Κόμματος των Ελλήνων. 
Πόσο επίκαιρος είναι ακόμα και σήμερα, εκατό χρόνια μετά, ο Ίων Δραγούμης! 

Είναι σαν να λένε: "Όχι κύριοι, δεν θέλουμε μπελάδες με καθαρά ελληνικό κόμμα και καθαρή ελληνική φωνή. Τα πράγματα να μείνουν όπως έχουν. Μην αρχίζουμε με διεκδικήσεις και φασαρίες. Η ελληνοαλβανική φιλία πάνω απ' όλα και ειδικά πάνω στο πτώμα της Βορείου Ηπείρου. Μια χαρά τα καταφέραμε ως τώρα. Γιατί να μας χαλάσουν τη συνταγή;" 

Στις 31 Ιουλίου οι δημότες της Επαρχίας Φοινίκης έχουν μία τεράστια ευθύνη στα χέρια τους:
ή θα ψηφίσουν για τον τόπο τους ελληνικά ή θα ρίξουν την ιστορική γη τους στα χέρια του Χαρμπάτση και των Τσάμηδων. 

Η απόφαση θα είναι δική τους αλλά να ξέρουν ότι με την ψήφο τους θα κρίνουν το μέλλον των παιδιών τους.

Τρίτη, 26 Ιουλίου 2011

Ήρθαν οι πρώτοι απόδημοι για το Παγκόσμιο Συνέδριο Ηπειρωτών

Η έναρξη την Παρασκευή στο Grand-Serai-Xenia

Στην αντζέντα και η δημιουργία «Ηπειρωτικού Χωριού»


• Στην τελική ευθεία μπαίνουν πλέον οι προετοιμασίες για το δεύτερο  Τακτικό Συνέδριο του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ηπειρωτών Εξωτερικού, που θα πραγματοποιηθεί στα Γιάννινα, καθώς οι εργασίες του θα ξεκινήσουν επίσημα την ερχόμενη Παρασκευή.

Ήδη έφτασαν στην περιοχή μας οι πρώτοι απόδημοι Ηπειρώτες οι οποίοι θα συμμετάσχουν στις εργασίες της σημαντικής αυτής διοργάνωσης. Οι πρώτες αυτές αφίξεις αφορούν κυρίως αποδήμους που ζουν μόνιμα στις ΗΠΑ, οι οποίοι συνδυάζουν το επικείμενο Συνέδριο με επισκέψεις στην γενέτειρά τους.

Στο Συνέδριο του Παγκόσμιου Συμβουλίου Ηπειρωτών Εξωτερικού που θα πραγματοποιηθεί από την Παρασκευή 29 έως την Κυριακή,  31 Ιουλίου στο ξενοδοχείο «Grand Serai – Xenia», θα συζητηθούν  θέματα όπως η συνεργασία του Συμβουλίου με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και με επιχειρηματικούς και εμπορικούς Φορείς της Ηπείρου, ενώ προβλέπεται ακόμη να συζητηθεί  το θέμα του «Ηπειρωτικού Χωριού» και να παρθούν οι σχετικές αποφάσεις.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
 
Σύμφωνα με το επίσημο πρόγραμμα, την Παρασκευή, 29 Ιουλίου οι εργασίες του Συνεδρίου θα ξεκινήσουν στις 10 το πρωί με χαιρετισμούς. Θα πραγματοποιηθεί απολογισμός του Προέδρου και της Εξελεγκτικής Επιτροπής, ενώ θα αποτυπωθεί η σημερινή κατάσταση στις Πανηπειρωτικές Ομοσπονδίες Εξωτερικού και θα αναλυθούν οι προοπτικές τους. Στις 8:30 το βράδυ θα πραγματοποιηθεί επίσημο δείπνο.

Το Σάββατο, 30 Ιουλίου, ώρα 9 το πρωί θα συζητηθεί η συνεργασία Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Ηπειρωτών Εξωτερικού, όπως και η συνεργασία του Συμβουλίου με επιχειρηματικούς και εμπορικούς Φορείς. Στις 12:30 το μεσημέρι θα γίνει ανάλυση του Βορειοηπειρωτικού. Στη 1:30 θα πραγματοποιηθεί η εκλογή του νέου Διοικητικού Συμβουλίου, το οποίο θα συνεδριάσει την Κυριακή, 31 Ιουλίου από τις 12:30 και μετά.

ΚΑΤΟΨΗ: Οι Αλβανοί καίνε την Ελλάδα!

Φέτος εκδηλώθηκαν οι περισσότερες εισαγόμενες φωτιές της τελευταίας δεκαετίας από την γειτονική χώρα 

"Τόσες πολλές φωτιές μαζί, με εστίες τέτοιας έντασης και έκτασης, σχεδόν καθημερινά αυτό το διάστημα στα ελληνοαλβανικά σύνορα, δεν έχουν ξαναεκδηλωθεί την τελευταία δεκαετία". Αυτό μας έλεγε έμπειρος αξιωματικός της πυροσβεστικής στα Ιωάννινα. 

Η συχνότητα της πύρινης λαίλαπας κατά μήκος των συνόρων με την Αλβανία είναι ένα γεγονός προς προβληματισμό. Οι περισσότερες φωτιές, που ανάβουν στο αλβανικό έδαφος, είναι αποτέλεσμα εμπρησμού.

Οι Αλβανοί δεν έχουν τα μέσα για να τις κατασβήσουν κι έτσι περνάνε, ανεμπόδιστες στο ελληνικό έδαφος. Υπάρχει διακρατική συμφωνία και τα επίγεια και εναέρια μέσα της Ελλάδας μπορούν να περάσουν στο αλβανικό έδαφος, προκειμένου να συνδράμουν στο έργο της πυρόσβεσης. Όμως, αυτό δεν φαίνεται συνήθως κι έτσι οι φωτιές από την Αλβανία έρχονται στην Ελλάδα. 

ΚΡΑΤΟΥΣΕΣ ΜΑΧΑΙΡΙ


του Μιχάλη Θάνου

Κρατούσες μαχαίρι, χειροβομβίδα και όπλο;
Δυνάστευες, αποφάσιζες, είχες και λόγο;
Εξουσίαζες ρεμάλια, αδυνάτους και τόπο;
Εκβίαζες, ασελγούσες και παρέσυρες τον κόσμο;
**
Πουλούσες κουτοπονηριά, τεμπελιά κι απάτη;
Παραβίαζες της νομοθεσίας το σκαλοπάτι;
Παλινδρομούσες μεταξύ χαζού και παραβάτη;
Αγνοώντας την ελπίδα του κάθε φτωχοχωριάτη;
**
Ήσταν τρομοκράτες που δολοφονούσατε αθώους;
Φορώντας  και τώρα την κουκούλα του σκότους;
Για παλιές ιδεολογίες πούναι ξευτελισμένες
Και με τα αίματα των πατριωτών είναι χιλιοβαμμένες;
**
Κοιτούσατε μόνον, γνωριμίες και προδοσία;
Πρωτοστατούσατε σε κάθε κοσμική παρουσία;
Αποδέχοσταν και φέρνατε τόνους κολακεία;
Κολυμπούσατε ενσυνείδητα μεσ’την προδοσία;
**
Ζητάτε  δικαιώματα! ανέσεις και απολαύσεις;
Επιδιώκετε μόνο η κοιλιά σας να χορτάσει;
Ρε, υποχρεώσεις  και καθήκοντα, αν ξεγράψεις
Τι λογαριάζεις, μέσα στον τάφο σου να θάψεις;
**
Η κοινωνία μας, θέλει δικαιοσύνη κι αγάπη,
Και όποιος μας, αυτά προμελετημένα, δεν τάχει
Αρρωστημένον  βαριά, ο χώρος μας τον θεωρεί
Και μετά τον θάνατό του δεν τον συγχωρεί
**
             Ζητάτε  δικαιώματα εδώ στην πατρίδα;
             Και αφήσατε τον τόπο μας δίχως ελπίδα;
             Ξεριζώσατε  τον χώρον μας, σπείρατε καταιγίδα;
             Ω! ρημάδια, αδέσποτα των ξένων τα ψοφίμια!
**
Σαν κλωνοπήθηκες ήρθατε στην Αθήνα
Ζητάτε  δικαιώματα από την πατρίδα
Μα η  πατρίδα πολύ σας γνωρίζει
Διότι είστε  κλωνοπίθηκες βρωμιά μυρίζει
**
“Η μειωμένη σας συνείδηση
Αυτό είναι  το κύριον θέμα που μας απασχολεί.”
«Κύριοι» Το πάθος είναι πρόχειρο πεθαίνει,
αλλά η δύναμη του έθνους μένει αιώνια