Σάββατο, 24 Αυγούστου 2013

Ανακοίνωση-απάντηση της Ι. Μητροπόλεως Αργυροκάστρου στο ιστολόγιο μας σχετικά με το μνημόσυνο του Αρ. Γκούμα - Η απάντηση μας

Εκ του γραφείου τύπου της Ορθόδοξης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Αλβανίας.
orthchal@orthodoxalbania.org

ΠΡΟΣ  ΤΗΝ  ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ  “ΟΡΑΜΑ”


Ο υποτιμητικός και υβριστικός τρόπος, με τον οποίον αναφέρεσθε (τη Δευτέρα 12 Αυγουστου 2013) στην ηγεσία της Ορθοδόξου Αυτοκεφάλου Εκκλησίας της Αλβανίας, είναι εντελώς άδικος και ανιστόρητος. 


Κατ᾽ αρχήν, ουδεμία εντολή εδόθη από τη Μητρόπολη Αργυροκάστρου ή από την Αρχιεπισκοπή, να μην τελεσθεί μνημόσυνο στον ναό για τον αείμνηστο Αριστοτέλη Γκούμα.
Επιπλέον, από τους πρώτους που αντέδρασαν για τη δολοφονία του Αριστοτέλη Γκούμα ήταν ο Αρχιεπίσκοπος κ. Αναστάσιος, ο οποίος, ευθύς ως πληροφορήθηκε το γεγονός (12.8.2010), έσπευσε να κάνει την εξής δήλωση:
“Με ιδιαίτερη οδύνη συμμετέχω στον βαθύ πόνο που προκάλεσε η δολοφονία του Αριστοτέλη Γκούμα στη Χειμάρρα. Συλλυπούμαι ολόψυχα την οικογένειά του, δεόμενος, όπως ο Θεός αναπαύσει εν ειρήνη την ψυχή του. Τέτοιες αδικαιολόγητες βίαιες πράξεις, απόλυτα καταδικαστέες από κάθε εχέφρονα, απειλούν να δυναμητίσουν το κλίμα αρμονικής συνυπάρξεως, για το οποίο όλοι οι σώφρονες πολίτες της Αλβανίας έχουν αγωνισθεί. 

Καί ακόμη απειλούν να πυροδοτήσουν νέες συγκρούσεις και μίση στην ευρύτερη περιοχή. 
Στην κρίσιμη, λοιπόν, αυτή στιγμή, απαιτείται από κάθε υπεύθυνο νηφαλιότητα, αποφυγή αυτοδικιών, αναζήτηση της αλήθειας και επιβολή της δικαιοσύνης. Καί ακόμη, επιβάλλεται να ενταθούν ειλικρινείς προσπάθειες, για να εξασφαλισθεί ο σεβασμός της ελευθερίας κάθε πολίτου και όλων γενικώς των ανθρωπίνων δικαιωμάτων του”.

Η δήλωση αυτή έγινε αιτία για σκληρή επίθεση εναντίον του Αρχιεπισκόπου από πολλές πλευρές. Ο Ακαδημαικός κ. Φρασερι έγραψε  ότι η δήλωση αυτή τον μετέβαλε σε “σφοδρό πολέμιο” του Αρχιεπισκόπου. Καί το κατηγορητήριο έφθασε στο σημείο να ζητείται να εγκαταλείψει ο Αρχιεπίσκοπος την Αλβανία.

Επίσης, ο Αρχιεπίσκοπος κ. Αναστάσιος κάλυψε τη δαπάνη για την κατασκευή του τάφου. επισκέφθηκε, τον Αύγουστο 2012  την οικογένεια του Αριστοτέλη Γκούμα στο σπίτι τους στη Χειμάρρα  και τέλεσε μνημόσυνο στον τάφο του.
Γενικά, όσοι Ορθόδοξοι ζούν στην Αλβανία γνωρίζουν ποιοί είναι οι θρησκευτικοί ποιμένες οι οποίοι επί 22 χρόνια μένουν μαζί τους, εκδηλώνοντας με κάθε τρόπο και με συγκεκριμένα έργα, την αγάπη τους και τη συμμετοχή τους στους πόνους και τις αγωνίες τους.


Όσο για τη φράση, “ότι δεν πρέπει οι Βορειοηπειρώτες να απευθύνονται στην αλβανορθόδοξη εκκλησία του Γιαννουλάτου και του Ντιγκμπασάνη αλλά στην πραγματική τους πνευματική μητέρα, την ιερά Μητρόπολη Δρυινουπόλεως, Πωγωνιανής και Κονίτσης”, η παρότρυνση αυτή αποτελεί δόλια διαστροφή της αλήθειας και ασύστολη περιφρόνηση κάθε Ορθοδόξου
δεοντολογίας. 

Τα όρια εκκλησιαστικής δικαιοδοσίας των Ορθοδόξων Αυτοκεφάλων Εκκλησιών και Μητροπόλεων είναι σαφώς καθορισμένα και απαραβίαστα.

(Εκ της Ι. Μητροπόλεως Αργυροκάστρου) 

19.8.2013


Η απάντηση μας:

Η αντίδραση του Αρχιεπισκόπου Τιράνων και πάσης Αλβανίας Αναστασίου στην δολοφονία του Αριστοτέλη Γκούμα ήταν η πλέον αρμόζουσα. Από κει και πέρα οι Αλβανοί φυσικό ήταν να ενοχληθούν αφού ακόμα και μια έκφραση συμπάθειας για κάθε τι που αφορά τον Ελληνισμό, άμεσα ή έμμεσα, θα το εκλάβουν ως πρόκληση.
Όμως αυτό που δεν περίμενε η Ορθόδοξη Αυτοκέφαλη Εκκλησία της Αλβανίας ήταν οι διαστάσεις που θα λάμβανε το τραγικό αυτό γεγονός για τον Ελληνισμό, αφού η μνήμη του Αριστοτέλη Γκούμα όχι μόνο δεν ξεχάστηκε αλλά αποτελεί πρότυπο εθνικής αυτοθυσίας και ηρωισμού τρία χρόνια μετά.


Η Εκκλησία της Αλβανίας λοιπόν θέλοντας να μην θεωρηθεί ότι έχει συμμετοχή στις εκδηλώσεις μνήμης για τον Χιμαραίο εθνομάρτυρα, που αναπόφευκτα έχουν εθνικό παλμό, και προσπαθώντας να τηρήσει τις δικές της ισορροπίες στην αλβανική κοινωνία, αποφεύγει ως ο διάβολος το λιβάνι κάθε ανάμειξη με ότι θα μπορούσε να σχετιστεί ως εθνικό μνημόσυνο για έναν Έλληνα Βορειοηπειρώτη.

Κανείς δεν έχει ξεχάσει την απαράδεκτη και προκλητική στάση του Μητροπολίτη Αργυροκάστρου κ. Δημητρίου στο μνημόσυνο για τον έναν χρόνο από τη δολοφονία του Αριστοτέλη Γκούμα, στον Ιερό Ναό των Αγίων Πάντων, στις 7 Αυγούστου 2011.
Πριν λίγες ημέρες ήρθε να προστεθεί και η άρνηση του εφημέριου της Χιμάρας να τελέσει το μνημόσυνο για τα τρία χρόνια του Εθνομάρτυρα, ένας γεγονός αδιαμφισβήτητο και με πολλούς μάρτυρες για το οποίο όμως το Γραφείο Τύπου της Ορθόδοξης Αυτοκέφαλης Εκκλησίας της Αλβανίας και η Ιερά Μητρόπολη Αργυροκάστρου δεν δίνει σαφείς εξηγήσεις, παρά μόνο περιγράφει κάποια άλλα γεγονότα, υπεκφεύγοντας να απαντήσει επί της ουσίας. 
Αφού δεν δόθηκε εντολή για κάτι τέτοιο, τότε τι ακριβώς συνέβη; 
Δεν είναι λίγο περίεργο όλες οι "παρεξηγήσεις" και τα "ευτράπελα" να συμβαίνουν κάθε φορά που πρέπει να γίνει επιμνημόσυνη δέηση για τον Αριστοτέλη Γκούμα;
Όπως βέβαια δεν απάντησαν ποτέ ανοικτά για τον λόγο που ξηλώθηκε η προτομή του Αριστοτέλη Γκούμα από τον χώρο μεταξύ του Ιερού Ναού Αγίων Πάντων και του ελληνικού σχολείου. 

Γι' αυτό λοιπόν επειδή οι κύριοι Γιαννουλάτος και Ντιγκμπασάνης βρίσκονται σε δύσκολη θέση εντός της αλβανικής κοινωνίας, δεν είμαστε καθόλου απέναντι στην άποψη ότι η Εκκλησία στη Βόρειο Ήπειρο πρέπει να τηρεί και τον εθναρχικό της ρόλο όπως έπραξε και στον Αυτονομιακό Αγώνα του 1914.
Επειδή λοιπόν είμαστε πολύ καλά ενημερωμένοι ιστορικά και εκκλησιαστικά, γνωρίζουμε ότι οι περιοχές του Αργυροκάστρου, του Δελβίνου, των Αγ. Σαράντα, της Χιμάρας και της Πρεμετής, πριν την δημιουργία του αλβανικού κράτους και τον σχηματισμό των συνόρων ανήκαν στην Ιερά Μητρόπολη Δρυϊνουπόλεως. Μάλιστα σύμφωνα με απόφαση της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος την 10η Μαρτίου 1936, η πλήρης ονομασία ήταν 
Ιερά Μητρόπολη Δρυϊνουπόλεως, Πωγωνιανής, Χειμάρρας, Κουρέντων καί Κονίτσης.
Εξάλλου ο εκάστοτε Μητροπολίτης Δρυϊνουπόλεως φέρει έως και σήμερα τον τίτλο του "Υπερτίμου και Εξάρχου πάσης Βορείου Ηπείρου".

Η Ορθόδοξη Εκκλησία της Αλβανίας ως γνωστόν ιδρύθηκε από τον ηγέτη του αλβανικού εθνικισμού Φαν Νόλη το 1923 (η οποία αναγνωρίστηκε από το Οικουμενικό Πατριαρχείο το 1937) προκειμένου να αποσπάσει το ορθόδοξο στοιχείο, που κατά συντριπτική πλειοψηφία ζει στη Βόρειο Ήπειρο, από τον Ελληνισμό. Από το 1916 βέβαια οι Αλβανοί μαζί με τους Ιταλούς είχαν φροντίσει να απελάσουν τον Μητροπολίτη Δρυϊνουπόλεως Βασίλειο, ώστε να διαμορφώσουν την κατάσταση σύμφωνα με τα συμφέροντα τους 
Γι' αυτό λοιπόν τα όρια των Μητροπόλεων και των Εκκλησιών γνωρίζουμε ότι υπαγορεύονται ουσιαστικά από τις εκάστοτε πολιτικές συνθήκες και μόνο "σαφώς καθορισμένα και απαραβίαστα" δεν είναι, ειδικά στα Βαλκάνια κατά το πέρασμα των αιώνων.

Ο Αρχιεπίσκοπος Τιράνων λοιπόν και όσοι διοικητικά και πνευματικά Μητροπολίτες υπάγονται σε αυτόν, μπορούν να συνεχίσουν να είναι πνευματικοί πατέρες των Ορθόδοξων Αλβανών, αλλά οι Έλληνες Βορειοηπειρώτες έχουν κάθε δικαίωμα να απευθύνονται και πάλι στην δική τους ιστορική Μητρόπολη και στον πνευματικό τους πατέρα τον Μητροπολίτη Δρυϊνουπόλεως, Υπέρτιμο και Έξαρχο πάσης Βορείου Ηπείρου.

Από την άλλη μην ξεχνάμε ότι ο Αρχιεπισκόπος Αναστάσιος και ο Μητροπολίτης Δημήτριος, όσο άγιες προσωπικότητες και να είναι, δεν θα ζουν αιώνια και κατ' επέκταση δεν θα είναι εσαεί στους θρόνους τους. 
Κάποιοι άλλοι θα τους διαδεχθούν οι οποίοι πιθανότατα δεν θα γνωρίζουν καν την ελληνική γλώσσα. Και ο νοών νοείτο...  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου